به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مازندران ،حسن جهانیان اظهار داشت: اجرای سیستم روشنایی نقطه ای در 6 تقاطع پر تصادف محور ساری- کیاسر، طراحی و اجرای روشنایی طولی به طول نزدیک به 7 کیلومتر،تکمیل تاسیسات ایمنی هوشمند تونل ها به تعداد 3 دستگاه و بازسازی پایه های قدیمی جاده دریا مرکز استان به طول 8 کیلومتر را در بازده زمانی 6 ماهه اول سال جاری اجرایی کرده است.
وی یکی از مهمترین دغدغههای اجتماعی کاهش تعداد تصادفهای جادهای و تلفات جانی و مالی ناشی از آن است که در این مسیر فرهنگ سازی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از نقش بسیار مهمی برخوردار است، اما نباید این نکته را فراموش کرد که در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمن سازی راه و مسیرهایی که تردد در آنها صورت میگیرد و رفع نقاط پرتصادف نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر کل راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای درباره عدم اجرای سیستم روشنایی در برخی از راه های استان اظهار کرد: با توجه به اعتبارات محدود احداث سیستم روشنایی با اولویت تونلها، زیرگذرها، تقاطع غیرهمسطح، همسطح ، نقاط حادثه خیز ، مه گیر و غیره است.
وی در همین رابطه ادامه داد: هدف از روشنایی راهها، دستیابی به حدی از قابلیت دید می باشد که رانندگان و عابرین پیاده را قـادر بـه رویـت سریع، مشخص و قابل تفکیک کلیة جزییات مهم شیء مورد نظر، همترازی جاده و هرگونـه مانعی که ممکن است در جاده حضور پیدا کند، مینماید.
جهانیان خاطر نشان ساخت: حداقل مقدار مورد نیاز روشنایی سطح راه بستگی به نوع آن ، سرعت و حجم ترافیک شبانه راه ، وضعیت مکانهای اطراف راه و کاربری آن و همچنین میزان عبور و مرور عابرین پیاده دارد
گفتنی است در حال حاضر بیش از 430 کیلومتر از راههای ارتباطی مازندران دارای روشنایی هستند.